Het Gentse stadsbestuur lanceert het wijkbudget en voorziet 6,25 miljoen euro om samen met haar inwoners de 25 Gentse wijken (nog) beter te maken. Wij zorgden alvast voor een lancering van formaat.
Creatieve briefing
Voor de komende 4 jaar maakt Stad Gent geld vrij voor projecten van haar inwoners om hun wijk (nog) beter te maken. Het wijkbudget (opvolger van het burgerbudget) biedt hiervoor heel wat mogelijkheden. Via een participatietraject in de wijken en een online platform krijgen de bewoners van de wijken een kans om zo een idee op poten te zetten, samen met de stad.
Achter de schermen
Het wijkbudget is een participatietraject waarbij de stad een traject wilt afleggen samen met haar inwoners. Aan de hand van co-creatie kunnen ze samen tot waardevolle conceptvoorstellen kan komen. Dit hele traject verloopt in 4 grote fases, namelijk: idee, plan, project en uitvoering.
In de eerste fase is het de bedoeling om zoveel mogelijk ideeën te verzamelen. Om de Gentenaars te laten inspireren en te laten nadenken over hun wijk. Om ze in interactie te laten gaan met elkaar en zo de wensen en noden van hun wijk te leren, samen met hun buren. De lanceringscampagne legt dan ook vooral de focus op dit aspect.
Video
Om de boodschap verder te verspreiden naar het grote publiek, werd ook een video gemaakt die tegelijkertijd de lancering van het project aankondigt en ook het principe van de stoelen toelicht. Een sfeervolle video die op een mooie manier de authenticiteit van de verschillende Gentse wijken in beeld brengt.
Lanceringscampagne
Op 4 september werd de Gentse binnenstad wakker met 50 kolossale, kleurrijke uitkijkstoelen op de Gras- en Korenlei. Met deze stunt van formaat gaf Stad Gent de aftrap voor het nieuwe wijkbudget. Diezelfde dag nog kregen de stoelen hun 'permanente' plaats in de eerste 11 wijken die aan bod komen. Die permanente plaats is eerder relatief: we nodigen de Gentenaars uit om naar hun wijk te kijken vanuit een nieuw perspectief en zich te laten inspireren voor leuke projecten. Daarvoor ben je niet gebonden aan één specifieke plaats en net om die reden mogen de stoelen ook verplaatst worden, om zo nieuwe plaatsen in je wijk te ontdekken of te zien wat anderen net belangrijk vinden. Daarnaast creëren de stoelen een ontmoetingsplaats, een plaats om ideeën uit wisselen, in dialoog te gaan met je buren.
Belgisch design
Voor de kleurrijke uitkijkstoelen werd bewust gekozen voor design van eigen bodem. Het is design van de hand van Antwerpse ontwerper Lien Van Deuren (Hartwerp) en werden geproduceerd in Zwevegem bij Kortrijk. De stoelen kregen een eigen, herkenbaar kleurenpalet en werden uitgevoerd in 2 formaten: een hoge stoel van 2,65 m en een lagere variant van 1,60 m.
Winning team
Hartwerp / Productdesign stoelen
Lien De Ruyck / Copywriting
Bert Degraeve / Video
Thomas Sweertvaegher / Fotografie campagnebeelden
Laat ons jouw verhaal vormgeven
Wacht niet tot we elkaar tegen het lijf lopen. Laat een boodschap achter of nodig jezelf uit op de koffie. We verwachten je!
Contacteer ons