Heren Loebas bvba

Steenvoordelaan 19

9050 Gent

0496 78 54 10

Heren Loebas creates visual stories that are so creative that people want to see them.

Blijf op de hoogte

Bocuse d'Or

/ Bocuse d'Or Belgium

storytelling / graphic design / product design / art direction / video

Volg je
buikgevoel


In 2019 is het zover: België mag opnieuw aantreden in de finale van het prestigieuze Bocuse d'Or, zeg maar het wereldkampioenschap van de gastronomie

De Belgische driekleur wordt in Lyon verdedigd door chef Lode De Roover en commis Piet Vande Casteele

Creatieve briefing

De finale, die plaatsvindt in Lyon, bestaat uit verschillende onderdelen: de bereiding van zowel een voorgerecht als hoofdgerecht binnen een tijdspanne van exact 5u35.  Het hoofdgerecht wordt het prestige stuk van het menu, gepresenteerd op een uniek plateau waarop meer dan 60 gerechten gepresenteerd worden. Het productdesign van dit pronkstuk, alsook de ontwikkeling van de menukaart en de totale communicatiecampagne namen we maar al te graag voor onze rekening. 

Inspiratie

Bocuse d'Or is de hoogmis van de internationale gastronomie. Maar liefst 24 landen van over heel de wereld mogen aantreden in de finale. Hoog tijd dus om een mooi staaltje vakmanschap op tafel te toveren. 

Het vakmanschap van de Vlaamse Meesters en de rijkdom van hun meesterwerken zorgde voor  de inspiratie. Gaande van de rijkelijk gevulde stillevens, tot de molensteenkraag in de portretten van de adel en de details van de craquelé van de vernis. Deze details zijn terug te vinden doorheen de verschillende producten die uitgewerkt zijn. De ene verwijzing al duidelijker dan de andere, maar allemaal samen vormen ze één geheel en een mooie knipoog naar de meesters van weleer.

Video

De video onthult duidelijk het thema van België, namelijk de ‘Vlaamse Meesters’. Via een ludieke voorstelling van het team wordt er subtiel verwezen naar de middeleeuwse molensteenkraag die vaak te zien is in schilderijen van Rubens en andere oude meesters uit de kunsten. Perfectionisme, gecombineerd met typisch Belgische humor, zetten meteen de juiste toon. 

Plateau met het hoofdgerecht

De plateau is gebaseerd op de vorm van de klassieke molensteenkraag, typerend voor adellijke portretten. Daarnaast is de plateau een knap staaltje vakmanschap van eigen bodem, met 42 witte en 100 gouden aluminium ribben als solide basis van het geheel, in combinatie met witte corian. 

De corian werd uitgelaserd met een uiterst precies craquelé-patroon, dat eveneens terug te vinden is in de houder van de rollade, alsook in de krokantjes.

De plateau heeft een diameter van 90 cm en biedt plaats voor maar liefst 60 gerechten en werd ontwikkeld in samenwerking met Tomas Aelterman.

Menukaart

De menukaart werd, in lijn met de gedetailleerde uitwerking van de plateau, op hoogwaardige manier afgewerkt. Op de voorzijde  tonen we een abstracte versie van de plateau, waarbij gebruik gemaakt wordt van de combinatie tussen gouden foliedruk en blinddruk. Dit geeft het geheel direct de juiste, hoogwaardige uitstraling. Binnenin worden enerzijds de gerechten toegelicht, en anderzijds de inspiratie voor het ontwerp van de plateau.

Making of

Vele handen maken licht werk, en dat was voor dit project niet anders. We bedanken graag alle partners die meegewerkt hebben aan dit fantastisch project en zeker ook het team van Bocuse d'Or Belgium. Bedankt voor de samenwerking en het vertrouwen.

Winning team

Stijn D'Hondt / Creative director
Peter Van de Sijpe / Art Director
Tomas Aelterman / productdesign
Jonas Van Welden, Niels Carnoy / ondersteuning product design
Beeldcollectief / fotografie campagnebeeld + opname video
Pieter D'Hoop / fotografie gerechten
Dejaegher graphics / drukkerij menukaart
Team Bocuse d'Or Belgium

Laat ons jouw verhaal vormgeven

Wacht niet tot we elkaar tegen het lijf lopen. Laat een boodschap achter of nodig jezelf uit op de koffie. We verwachten je!

Contacteer ons