Het viaduct B401, ook wel fly-over genoemd, werd in de jaren 70 gebouwd en verbindt de verschillende autosnelwegen, de stadsring en voert het autoverkeer ook tot in het hart van de Gentse binnenstad. Een toestand die niet meer van deze tijd is. Daarom werden de bruggenbouwers in het leven geroepen.
Creatieve briefing
Voor een stad als Gent is het van belang om haar inwoners te betrekken bij de toekomstplannen voor de stad. Het traject van het studieteam Tractebel en 51N4E toegankelijk maken voor de inwoners, was het boeiende uitgangspunt van dit project. Dit resulteerde in het bouwen van een community rondom de toekomstvisie voor de gekende fly-over.
Achter de schermen
Het vertrekpunt van deze campagne zijn de ‘bruggenbouwers’: burgers met elk een eigen visie op de toekomst van de B401 worden het gezicht van de campagne. Bruggenbouwers zijn dromers én doeners. Maar bovenal goede luisteraars, bemiddelaars en verzoeners. Ze voelen als geen ander aan wat hun omgeving bezighoudt en zijn uitstekend in staat om daar gepast op in te spelen. Bruggenbouwers zijn betrouwbare, verbindende factoren. Juist doordat ze de dingen vanop afstand van verschillende kanten kunnen bekijken, slagen ze erin om verschillende opinies te verenigen en discussies op een hoger niveau tillen. Mensen met elkaar verbinden en ze inspireren is hun lust en hun leven.
Toekomstvisie
De bruggenbouwers worden gefotografeerd en gefilmd met een visuele link naar hun toekomstbeeld. De stijl van de portretten is ruw en rauw en is gebaseerd op typische portretten van bouwers. Er werd resoluut gekozen om te werken met echte Gentenaars. Deze campagnebeelden en video’s worden op verschillende media ingezet zoals de website, affiches, social media,…. De website geeft Gentenaars de mogelijkheid om ook hun beeld voor de toekomst te delen.
Metershoge portretten
Meer dan een autosnelweg of viaduct is het een verbindingsweg en een brug tussen dromen en daden, heden en toekomst, burgers en beleid. Ter lancering van de campagne werden er 4 fotografische kunstwerken onthuld op de pijlers van de viaduct. Portretten van bruggenbouwers kijken de automobilisten recht in de ogen wanneer ze langs de viaduct rijden. Tweewekelijks kwam er nieuwe bruggenbouwer bij en zo werd de viaduct omgevormd in een grootse openluchtgalerij.
Winning team
Bas Bogaerts / fotografie
Lien De Ruyck / copywriting
Gieljan Van Goethem / video + montage
Het Objectief + Gelezen en Goedgekeurd / printen en aanbrengen portretten op viaduct
Laat ons jouw verhaal vormgeven
Wacht niet tot we elkaar tegen het lijf lopen. Laat een boodschap achter of nodig jezelf uit op de koffie. We verwachten je!
Contacteer ons