Heren Loebas bvba

Steenvoordelaan 19

9050 Gent

0496 78 54 10

Heren Loebas creates visual stories that are so creative that people want to see them.

Blijf op de hoogte

Wel Jong Niet Hetero
blijft niet steken in de jaren stillekes

/ Wel Jong Niet Hetero

campagne tegen genderstereotypen en heteronormativiteit

Volg je
buikgevoel

Na het winnen van de publieksprijs van De Standaard Solidariteitsprijs en de bijhorende LGBT-on-sale-actie op de Antwerpse Meir pakt Wel Jong Niet Hetero nu uit met een reeks van drie advertenties die te zien zijn in De Standaard. Deze advertenties brengen de drie kersverse woordvoerders van de organisatie in beeld.

Blijf niet steken in de jaren stillekes

Met de baseline ‘blijf niet steken in de jaren stillekes’, sturen we een duidelijke boodschap de wereld in om de vastgeroeste stereotype genderpatronen en hetero normatieve rolverdelingen te doorbreken. Hierbij worden de drie kersverse woordvoerders Jitske Van de Veire, Naomi Van Hauwermeiren en Senne Misplon in beeld gebracht, elk in een situatie die hen typeert,” zegt Stijn D’Hondt, creatief directeur van Heren Loebas. “Het is opvallend hoe de media en reclamewereld blijven vasthouden aan de traditionele rolpatronen. Je kent ze wel: het witte gezin, bestaande uit een vader, moeder en twee kinderen die een dagtrip maken. Mannendeodorant als lokmiddel voor vrouwelijk schoon. De vrouw als schoonmaak- en de man als elektro-expert …Onnoemelijk veel voorbeelden waar de gender- en heteronormativiteit primeert. Hiervoor liggen nog heel wat mogelijkheden open.

Jitske Van de Veire

Jitske koos voor de boodschap ‘Mijn vriendin haar BH’s, witter dan wit’. “Ik merk zowel in reclames als in het dagelijkse leven dat er vaak uitgegaan wordt van de hetero- en gendernormen. Zo gaan we er steevast van uit dat een koppel bestaat uit een man en een vrouw en koppelen we hier ook verwachtingen aan vast, namelijk dat de man de sterke beschermer is en de vrouw de zorgende rol opneemt. Wanneer ik met mijn vriendin Marthe hand in hand over straat loop, word ik aangestaard. Als we samen op restaurant gaan en iemand de wijn moet voorproeven, zijn mensen vaak verward. Want doorgaans wordt dit aan de man gevraagd. Zelfs wanneer mensen erkennen dat we als lesbische meisjes een koppel vormen, blijft de vraag terugkeren wie nu het mannetje is in onze relatie.

Naomi Van Hauwermeiren

Naomi wilt op haar beurt vooral focussen op de gendergelijkheid met de boodschap ‘Deo hoeft geen geslacht’. “Reclame is een van de vele factoren die ons wereldbeeld mee bepaald. Iedere jongere gaat op zoek naar rolmodellen, voorbeelden om zich aan te kunnen spiegelen en op die manier zichzelf te aanvaarden. Voor holebi- en transjongeren blijft dit nog steeds moeilijk. Op de Vlaamse televisie wordt er actief ingezet om verschillende relatievormen en genderidentiteiten te tonen. De reclamewereld kan hier nog vele stappen in zetten. Op die manier wordt op een subtiele manier een divers idee rond seksualiteit en genderrollen meegegeven aan de kijker.

Senne Misplon

Als derde woordvoerder komt ook Senne aan het woord. Veel taken in het dagelijks leven worden toegewezen aan een bepaald geslacht. Het is niet nodig om mensen altijd in vakjes te willen te stoppen. Dit maakt het leven als trans persoon bovendien vaak ingewikkeld.

Laat ons jouw verhaal vormgeven

Wacht niet tot we elkaar tegen het lijf lopen. Laat een boodschap achter of nodig jezelf uit op de koffie. We verwachten je!

Contacteer ons